tiistai 31. toukokuuta 2016

Lyin’ Ted, esimerkki eräästä piikistä



Vastoin yllättävän yleistä harhaluuloa, Donald Trump on erittäin älykäs sekä omanlaisensa nero: Hän on erittäin hyvä kommunikoija ja hänen kykynsä vaikuttaa ihmisten mielipiteen muodostukseen on uskomattoman hyvä. Sitä myöten voimme analysoida Donald Trumpin metodia, jonka on auttanut häntä nousemaan republikaanien ehdokkaaksi.

Eräs silmiinpistävä piirre Trumpin tavassa kampanjoida, ovat piikit. Hän lanseerata tarttuvia lisänimiä vastustajilleen, joita kutsun piikeiksi. Tällä hetkellä saamapuolella on demokraattien Crooked Hillary Clinton, Crazy Bernie Sanders ja Goofy Elisabeth Warren also known as Pocahontas.

Katsokaamme esivaalikampanjan ehkäpä menestyksekkäimmän piikin anatomiaa. Trump antoi "Lyin' Ted" -lisänimen Texasin senaattori Ted Cruzille. Hän oli eräs Trumpin pahimmista vastustajista republikaanien esivaaleissa.

Jalostaminen


Flirttailu valehtelusyytöksen kanssa lähti liikkeelle vaaliväittelyistä 13. helmikuuta: 2
You are the single biggest liar. You probably worse than Jeb Bush. You are the single biggest liar.
Twitteristä voimme seurata, kuinka Trump on alkanut pitämään ”Lying” lisänimestä, kun hän Twiittasi 26. helmikuuta 3
Lying Ted Cruz and lightweight choker Marco Rubio teamed up last night in a last ditch effort to stop our great movement. They failed!
Koko tämän ajan Trump hioo piikkiä päivittäin kampanjatapahtumissaan. Valehteleminen ja Ted Cruz tuntuvat sopivan hyvin samaan lauseeseen. Ihmiset inutiivisesti tuntuvat pitävän häntä valehtelijana. Ensinnäkin hän valehtelee paljon ja toisekseen hänellä on oudot kasvot. Trumpin onnistuneimpien piikit ovat sellaisia, joita ihmiset jo ajattelvat. Hän vain osaa tiivistää kokemusken vastustajansa yhteen, kahteen sanaan. 5

Versio 1.0


Trump on ilmeisesti keksinyt lisänimen lopullisen muodon maaliskuun alkupuolella. Hän lanseeraa lisänimen 13.3. (eli juuri ennen 15.3. ollutta esivaalipäivää).

Tässä on jälleen oppitunti PR:n tekemisestä. Trump esittelee lisänimen tavalla, joka ei jää huomaamatta. Hän laittaa Twitteriin todella ikävän pilkkavideon Ted Cruzista, joka saa varmasti näkyvyyttä. Twiitin on lyhyt ja ytimekäs.

Tässä vaiheessa kuulijat ovat vielä pilkkakirveen ensimmäisessä vaiheessa. Kommentaattorit ja ihmiset puistelevat päätään: Moisessa puheessa on selkeitä kaikuja teini-ikäisten maailmasta. Me kypsät ihmiset emme pidä tästä.

Kahdesta sananasta ohjelmanumeroksi


Trump ei piittaa kriitikoistaan vaan hän alkaa ajaa ”Lyin’ Ted” –lisänimeä ihmisten tietoisuuteen todella määrätietoisesti. Hän käyttää sitä twiiteissään, hän käyttää sitä TV-esiintymisissään, hän käyttää sitä kampanjatilaisuuksissa.

Yleisesti ottaen Trumpin esiintyminen koostuu tietyn tyyppisistä lyhyistä ”ohjelmanumeroista”. Hän jalostaa näitä ohjelmanumeroita jatkuvasti. Lyin’ Ted saa myös ympärillensä tietyn tyyppisen stand-up rutiinin. Tämä parantaa merkittävästi viestin kiinnittymistä, sillä Trumpin stand-up rutiini on hauska. Sille naurahtaa, vaikka tahtomattaan. Asiat jotka saavat meidän hymyilemään, jäävät paremmin mieleen.

On sanottu, että retoriikassa on 12 sekunnin sääntö: Viestin ydin pitää pystyä sanomaan 12 sekunnissa. Trumpin Lyin’ Ted ohjelmanumeron punch line on ajassa 2:18 – 2:30: ”You have to spell it right. It’s L Y I N apostrophy, Lyin’ Ted. Bible held high. He puts it down and then he lies.”

Kuulijat eivät mahda itselleen enää mitään. Lisänimi alkaa hymyilyttää ja sitä ei enää pidä kovinkaan erikoisena.

Ilmiö on syntynyt


Seuraavina viikkona ”Lyin’ Ted” –ilmaisun suosio kasvaa uskomattomiin mittoihin.

Se on peruskamaa komediaohjelmissa. Kun Ted Cruz menee keskustelemaan protestoijan kanssa, hänen palkitut väittelijänlahjansa ovat hyödyttömät. Kun Cruz on pääsemässä vauhtiin, protestoija lyttää hänet toteamalla ”Lyin’ Ted”. 8

Ehkäpä kuvaavin esimerkki oli, kun Chris Matthews, Jay Newton-Small ja Michael Steele sanovat ”Lyin’ Ted” yhteen ääneen.

Chris Matthews, Jay Newton-Small ja Michael Steele sanovat ”Lyin’ Ted” yhteen ääneen. Michael Steelen puheenvuoro, joka johtaa naureskeluun alkaa ajassa 7:00. Tässä on tulee esiin Trumpin piikkien eräs tehokas piirre: Ne on viritetty tulevaisuuteen ja tavallaan "aktivoituvat" myöhemmin. Lyin' Tedin tapauksessa kun hän valehtelee.

Chris Matthews ja hänen Hardball on eräs Amerikan TV:n vakavamielisimmistä poliittisista makasiiniohjelmista. Republikaanipuolueen entinen puoluesihteeri Michael Steele lukeutuu tarkkanäköisimpiin poliittisiin kommentaattoreihin ja Jay Newton-Small on TIME-lehden huipputoimittaja. 28.4. he jakoivat hetken, jossa he kaikki toistivat muutamaan kertaan ”Lyin’ Ted” ja hörähtivät yhdessä kevyeen nauruun. Se että valtakunnan eturivin kommentaattorit käyttävät poliitikosta näin rienaavaa lisänimeä naurun säestämänä, on mielikuvavaikuttamisen täydellinen voitto järjestä.

Seuraavana päivänä Ted Cruz jättäytyi pois presidenttikilvasta. Hänen julkikuva ja ura ammattipoliitikkona on todennäköisesti vaurioutunut pysyvästi. Trump oli tuhonnut Ted Cruzin nimen ja siinä sivussa siivonnut henkilön pois kisasta. Trump voitti.

Vedonlyöntimarkkinoiden 9 mielipide nyt. Presidentti: Clinton 1,55Trump 2,88Sanders 23 / Demokraattien ehdokas: Clinton 1,08Sanders 17 / Republikaanien ehdokas: Trump 1,02.


1. Myös muut ovat kiinnittäneet huomita tähän. Esimerkiksi Scott Adams kutsuu näitä Linquistic Kill Shot:si.
http://blog.dilbert.com/post/127715904536/trump-persuasion-alert-the-bush-slayer-comment

2. Tässä samassa videossa näkyy kuinka Trump testaa myös toista kuvausta Ted Cruzista. ”He’s a nasty guy.” Kuten sanottua, Trump jalostaa piikkejään ja testaa useita erilaisia, kunnes hän pitäytyy siinä, joka toimii parhaiten.
https://www.youtube.com/watch?v=5D-tKJzkBdc

3. https://twitter.com/realdonaldtrump/status/703251956198875138

4. Trump käyttää kampanjatapahtumia tietyntyyppisinä työpajoina erilaisille kaunopuheisuuden kukkasilleen. On syytä muistaa, että noihin aikoihin Trump piti puheen joka päivä ja joinakin päivinä jopa kaksi puhetta. Tämä mahdollisuus viestin hiomiseen perustuu Trumpin tapaan puhua ”off the cuff”. Hänen kilpailijansa (lukuun ottamatta John Kasichiä) pitävät aina valmiiksi kirjoitettuja puheita. Mielestäni tarjoaa Trumpille merkittävän etulyöntiaseman.

5. Psycology Tyday julkaisi Cruzin kasvoista kokonaisen artikkelin. Hänen hymynsä muodostuu epänormaalisti, joka saa aikaan erikoisen kasvon ilmeen hänen olleesaan iloinen. Ihmiset ovat herkkiä sisällön ja kasvojenilmeitten ristiriidoille, joka tulkitaan merkkinä epärehellisyydestä.
https://www.psychologytoday.com/blog/the-fallible-mind/201601/why-ted-cruz-s-facial-expression-makes-me-uneasy

6. The Daily Show käyttää Lyin’ Ted -nimitystä siekailematta.
https://www.youtube.com/watch?v=srR5bevZHrc

7. Cruz voitti vuonna 1992 National Championship Top Speaker ja Speaker of the Year. Mikäli tämä kiinnostaa, New York Times on kirjoittanut aiheesta on hieman laajemmin.
https://debate.princeton.edu/results/hall-of-fame/
http://www.nytimes.com/times-insider/2015/04/24/digging-into-ted-cruzs-debating-history-reporters-notebook/

8. Tämä kohtaaminen protestoijan kanssa oli Ted Cruzin vaalikampanjan erikoisimpia tapahtumia. Tämä nimettömäksi jäänyt protestoija kykeni upottamaan ted Cruzin totaalisesti. Kohtaamisen parhaita paloja soitettiin televisiossa taukoamatta ja kommentaattorit nauroivat sille vedet silmissä.
Kun Cruz toteaa "what we need to ask ourselves is..." ja pitää retorisen tauon, protestoija jatkaa lausetta "... are you canadian".
https://www.youtube.com/watch?v=ErZCMcoC8X8

9. Merkitsen pieneneviä kertoimia sinisellä ja kasvavia punaisella verrattuna edelliseen kirjoitukseni julkaisuajankohtaan.
http://www.oddschecker.com/politics/us-politics/us-presidential-election-2016/winner

tiistai 24. toukokuuta 2016

Vaalikampanjan vastaan poliittinen liike

Amerikan presidentinvaalien esivaalikausi lähestyy loppuaan. Esivaaleista voittajiksi ovat nousemassa Hillary Clinton ja Donald Trump. Heidän eroavaisuuksistaan voisi kirjoittaa kirjan, mutta eräs merkittävä ero heidän välillään ovat ne tuulet, jotka heitä työntävät eteenpäin: Hillary Clintonilla se on vaalikampanja ja Donald Trumpilla poliittinen liike.

Vaalikampanja


Vaalikampanja tähtää vaaleihin siten, että ihmisille tarjotaan mahdollisimman hyvä henkilö, jota äänestää viranhaltijaksi ja poliittisten linjausten toimeenpanijaksi. Vaalikampanjan keskiössä on ajatus henkilövaaleista ja melko apaattisista äänestäjistä, jotka äänestävät mielestään järkeväksi katsomaansa ehdokasta.

Tämä näkyy kaikessa Clintonin kampanjassa. Hänen vaalisloganinsa on ”Hillary for America”. Sen sisään on leivottu arvolupaus, että Hillary on pätevä ja että hänen käsissään Amerikka tulee voimaan hyvin. Vierailu Clintonin vaalisivustolle tekee selväksi kampanjan toisen ydinviestin: ”Love Trumps Hate”. Sen sisältö on kahdenlainen: Hillary välittää ja toisaalta Trump on huono ehdokas. Tämän viestinnän keskiössä on henkilö. Hillary vs. Trump.

Vaalikampanja rakentaa viestintää PR-toimistojen avulla. Tyypilliseen keinovalikoimaan kuuluu äänestäjien tilastollinen segmentointi, fokusryhmäkeskusteluilla saavutettu ymmärrys eri ryhmien tärkeiksi kokemista asioista sekä kampanjaviestinnän räätälöinti avainryhmien kosiskeluun. Halutuille viesteille hankitaan näkyvyyttä maksetuilla mainoksilla. Tämä kaikki vaatii huimasti rahaa ja tyypillinen ehdokas käyttääkin suurimman osan ajastaan puhumalla yksityisissä tilaisuuksissa mahdollisille lahjoittajille.

Poliittinen liike


Vaalikampanjaa vastassa on poliittinen liike.

Poliittisen liikkeen ytimessä on viesti, joka saa ihmiset syttymään tunnetasolla. Trumpin vaalislogan on ”Make America Great Again”. Äänestäjälle jonka elämänpiiriä riivaa työttömyys ja yhä synkkenevä tulevaisuus, viesti on lupaus paremmasta huomisesta. Poliittisessa liikkeen sisältä äänestäjä näkee maailman risteyksessä. Juuri hänellä, tuolla äänestäjällä, on mahdollisuus olla mukana jossakin häntä itseään isommassa. Hän on kerrankin tärkeä ja voi vaikuttaa maailmaan suuntaan osallistumalla.

Äänestäjät kokoontuvat suuriin massatapahtumiin kuulemaan lipunkantajansa viestiä. He hurraavat, vaipuvat hurmokseen ja rakastuvat yhdessä. Samoihin tapahtumiin tulevat myös epäilijät, jotka haluavat tietää onko ehdokkaasta johtajaksi. Jos he pitävät näkemästään, he muuttuvat kannattajiksi.

Poliittisen liikkeen keskiössä ei ole henkilö vaan yhteisö, joka valitsee itselleen johtajan. Oleellista poliittisessa liikkeessä on se, että niitä ei voi rakentaa. Ne tapahtuvat. Edellisen vuoden tapahtuvat ovat yllättäneet Trumpin siinä missä muutkin. Ei hän edes itse osannut kuvitella millaisen aallonharjaan hänet on nostettu. Trump sanoo ”I’m just a messanger” ja hän todellakin tarkoittaa sitä.

Kuuntele Trumpia niin saatte selville mistä ajatuksista ja kokemuksista tämä poliittinen liike nousee.

Mihin nyt?


Trumpin poliittinen liike on syntynyt esivaaleissa. Tavanomaisesti esivaaleissa nousevat liikkeet ovat suuremmalle yleisölle liian äärimmäisiä. Näin voi hyvinkin olla tällakin kertaa. Toisaalta vahvuutena Trumpilla on suorastaan taianomaiset kyvyt kommunikoijana, joka on varmasti eräs syy siihen, että hän on noussut poliittisen liikkeen keulakuvaksi.

Hillary Clintonilla on oma ongelma: Hän ei ole kovinkaan kaksinen ehdokas henkilöehdokkaana. Hän on ollut pidetty viranhoitajana, mutta hän on erittäin epäsuosittu henkilönä ja huono kampanjoija. Tällä ei ole ollut väliä. Hänellä on suuren poliittisen koneiston tuki, jolla on rahaa kuin roskaa, fokusryhmät ja PR-toimistot.

Hillaryn strategia näyttää olevan selvä: Trump on vaarallinen ja epäkelpo henkilö ja Hillary on aina vaihtoehto. Muutama viikko sitten, asetelmien varmistuessa, hän alkoi välittömästi heittää lokaa Trumpin päälle. Periaatteessa Trumpilla olisi hieman enemmän vaihtoehtoja. Hän voisi koittaa muodonmuutosta, jossa hän kuoriutuu normaaliksi ehdokkaaksi. Tätä on kuitenkin turha odottaa. Trump on Trump. Nyt kun Hillary on lähtenyt loanheittoon, Trump vastaa hurjasti.


Loanheiton ei kannata antaa harhauttaa liikaa. Kampanjat keskittyvät myös omaan viestintään ja lopulta äänet annetaan näitten perusteella. Seuraavan viiden kuukauden aikana tulemme näkemään voittaako vaalikampanja vai poliittinen liike.

Vedonlyöntimarkkinoiden 1 mielipide nyt. Presidentti: Clinton 1,57; Trump 3Sanders 26 / Demokraattien ehdokas: Clinton 1,05Sanders 19 / Republikaanien ehdokas: Trump 1,02.

1. Merkitsen pieneneviä kertoimia sinisellä ja kasvavia punaisella verrattuna edelliseen kirjoitukseni julkaisuajankohtaan.
http://www.oddschecker.com/politics/us-politics/us-presidential-election-2016/winner